King of the Massey Ferguson - Reisverslag uit Akureyri, IJsland van Chris Luinge - WaarBenJij.nu King of the Massey Ferguson - Reisverslag uit Akureyri, IJsland van Chris Luinge - WaarBenJij.nu

King of the Massey Ferguson

Door: Chris

Blijf op de hoogte en volg Chris

26 Juni 2007 | IJsland, Akureyri

Zoals uit m´n hooikoortsverhaal al bleek heb een mooi nieuw klusje gekregen: aangezien het hier nu hooitijd is worden alle velden gemaait, wordt het gras gedroogd en tenslotte opgerold tot hooibalen en in plastic gewikkeld. Tussen het werk in de koestal door moet ik tegenwoordig vaak het drogende hooi omdraaien. Dat klinkt misschien niet echt boeiend, maar het is een bijzonder aangenaam tijdverdrijf, het betekent namelijk: trekkerrijden. En zoals Neerland´s bekendste mannenkoor begin jaren ´90 al zong: het is lekker op de trekker! Waar mijn andere klusjes varieren van vrij zwaar werk (mest steken) tot soms saai werk (de ramen van de stal wassen) is het hooi omdraaien verrassend leuk en (afhankelijk van de tractor en het veld) een ontspannend klusje. Stel je voor: je tuft lekker met een gangetje van zo´n 20 km per uur over een groot grasveld...de zon schijnt lekker en daar kan je optimaal van genieten omdat je in een open trekker rijdt...het uitzicht op de bergen en de fjord die na een maand nog steeds blijven fascineren...eventueel zet je een muziekje op je I-Pod als je daar zin in hebt, maar het brommen van de Massey Ferguson heeft ook zo z´n charme (bovendien moet je dit brommen zien te overstemmen). Things could be worse, isn´t it?! En daarnaast krijg je er ook nog eens redelijk goed voor betaald. Goed, met een allergie voor de graspollen is het ietsje minder, maar de zakdoek doet z´n werk prima en daar heb ik dus ook amper last van.
De Massey Ferguson is echter niet het enige leuke vervoersmiddel. In vroeger tijden werden de koeien natuurlijk opgehaald met paarden door IJslandse Clint Eastwood´s en Charles Bronson´s; hedentendage is het Chris Luinge die op z´n quad de koeien bijeendrijft en naar de stal brengt. Een leuke machine om op te rijden! Ook bij andere klusjes waarbij een wandeling te veel moeite is pak je gewoon even de quad en brom je lekker richting de plek van bestemming. Life ain´t that bad on the farm!

  • 26 Juni 2007 - 10:39

    Rutger:

    Ik zie je al helemaal zitten op die trekker chris! Wat is de topsnelheid van dat rode gevaarte?


  • 26 Juni 2007 - 11:00

    Annie :

    Zo langzamer hand komen we te weten wat je verder doet dan melken, dat rijden op zo'n quad lijkt me heel spannend. Het weer is bij jullie veel beter dan bij ons, ik heb de kachel aan en de weersverwachting is veel regen en storm.
    Groetjes Annie

  • 26 Juni 2007 - 13:05

    Chris:

    Nouja, het is niet altijd heerlijk weer hoor, maar de zon schijnt wel vrijwel altijd. Ik heb nog maar één dag regen meegemaakt en dat was eigenlijk alleen af en toe wat gesputter dus dat is zeker prima. Alleen heb je hier regelmatig een behoorlijk koude zeewind, waardoor je wel beter een trui onder je overall kan dragen als je buiten werkt. Maar als ik de bergen in ga en ik kom op plekken zonder wind kun je echt prima in je t-shirtje lopen.

    Ik heb nu op twee trekkers gereden en beide gaan ze volgens mij niet veel harder dan 25, maar zo hard rijd ik ook nooit. De quad kan wel harder, maar daar zit weer geen snelheidsmeter op. Als ik de koeien ophaal doe ik alles in de eerste versnelling, omdat dat veld redelijk bumpy is en bovendien koeien bovendien nogal langzaam sjokken. Maar zoals vandaag moet ik het plastic om de nieuwe balen hooi vastzetten en dat doe ik dus met de quad, omdat het vrij grote velden zijn en langere stukken rij ik dan wel in z´n 3 en dan rij je absoluut wel al in een aardig tempo als je een flinke dot gas geeft.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Chris

Mijn adres in IJsland: (Hjörtur Haraldsson t.a.v )Chris Luinge Viðigerði 601 Akureyri Iceland en speciaal voor m´n vader: N 65°32.663´ W018°08.112´

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 159
Totaal aantal bezoekers 110928

Voorgaande reizen:

24 Mei 2007 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: