Ik st-st-st-stotter (update) - Reisverslag uit Akureyri, IJsland van Chris Luinge - WaarBenJij.nu Ik st-st-st-stotter (update) - Reisverslag uit Akureyri, IJsland van Chris Luinge - WaarBenJij.nu

Ik st-st-st-stotter (update)

Door: Chris

Blijf op de hoogte en volg Chris

10 November 2007 | IJsland, Akureyri

Vorige week zag ik me genoodzaakt een tijdje in de bibliotheek van Akureyri door te brengen, omdat ik nog enkele uren moest wachten op mijn afspraak met Helga bij de supermarkt en ik de rest van Akureyri inmiddels wel al heb gezien. Na enkele confrontaties voor situaties waar ik bang voor ben in het centrum, zette ik mijzelf in de bibliotheek op zoek naar iets interessants. Algauw stond ik weer voor de sectie "stotteren". Met enkele boeken liep ik naar één van de tafeltjes en bekeek of ik iets kan vinden waar ik iets mee kon. Na een snelle selectieprocedure hield ik één boekje over: "To the stutterer". Het was een samenvoegsel van korte artikelen van de SFA (Stuttering Foundation of America) waarin met name spreekangst een zeer grote rol speelde. Aangezien mijn REBT-literatuur zich richt op angsten in het algemeen, was dit een mogelijk interessante toevoeging.
Eenmaal thuis begon ik direct de artikelen door te spitten. De gedeelten met een focus op spreekangst waren welkome stof, al waren de visies op de angst en hoe hier mee om te gaan af en toe niet helemaal psychologisch op de juiste manier onderlegd (al zat het wel in de goede richting), maar een ander belangrijk deel van de inhoud boeide me meer. In vrijwel alle artikelen kwam een aanpak van stotteren naar voren, welke zo logisch was, dat ik me verbaasde dat ik het nog nooit had gedaan. In het kort komt het er op neer dat om te zien wat je aan je stotteren kunt doen het van belang is te kijken wat je doet als je stottert. Misschien is dit voor mensen die vloeiend spreken raar, maar als persoon die stottert richt je je tijdens je spreken zoveel op je angst dat je echt geen flauw idee hebt wat je eigenlijk doet. De oplossing is simpel: jezelf opnemen op een taperecorder of kijken hoe je praat voor de spiegel. Het boekje is wat gedateerd, dus heb ik een toepassing bedacht die beter in dit digitale tijdperk past en bovendien een goede combinatie is van beide oplossingen: een videodagboek bijhouden op m´n camera. Niet zozeer als functioneel dagboek, maar dus gewoon om te kijken wat ik doe als ik praat.
Gisteren heb ik de eerste opnames gemaakt en ik kan nu al enkele conclusies trekken waar ik prima mee uit de voeten kan. Ik heb geconstateerd dat ik twee praat-modi heb: niet-spontaan en spontaan. Niet-spontaan is de manier waarop ik praat wanneer ik me er van bewust ben dat ik kan gaan stotteren en spontaan is als ik plotsklaps wat zeg zonder erbij na te denken (wat ik af en toe doe) en dit zou de manier zijn waarop ik zou praten als ik niet stotterde. Deze modi zijn echter een wereld van verschil. Wat opvalt aan de niet-spontane modus is dat het een hele onopvallende manier van praten is: met een lage toonhoogte, monotoon, heel voorzichtig en met een lager volume. Het doel van deze modus is om niet op te vallen en het zijn dan ook manieren van spreken die ik mijzelf heb aangeleerd om niet op te vallen. Een groot nadeel van deze manier van praten is dat het in de eerste plaats alleen maar voor meer angst zorgt en bovendien dat het mijn praten een stuk minder aangenaam maakt om naar te luisteren. Zoals ik mij de aspecten van het niet-spontaan praten heb aangeleerd, kan ik ze ook afleren. Aangezien ik mijn stotteren niet langer wil verstoppen en ik er van verzekerd ben dat de spontane modus voor gesprekspartners een stuk lekkerder in het gehoor ligt, ga ik proberen de onnodige manieren van spreken uit de niet-spontane modus te halen. Ik ga proberen om ook als ik bang ben te gaan stotteren duidelijker en opvallender te praten. Dit ga ik dus doen door mijzelf dagelijks op video op te nemen, dit te analyseren en de vorderingen op mijn videodagboek bij te houden. Op dit moment houd ik de video´s nog lekker voor mezelf, maar misschien dat ik ze op een gegeven moment wel online zet. Ik kan de video´s namelijk tevens gebruiken als een soort van exposure, wat een zeer positieve invloed op mijn angst en schaamte kan hebben.

  • 11 November 2007 - 09:47

    Gerda:

    Hallo Chris.
    Mijn door snot benevelde brein krijgt een kick van het lezen van jouw stotter verhaal. Geweldig om te lezen hoe jij de reis in jezelf vervolgt en de strijd aangaat.Een indrukwekkend document , echt super.
    Ik ben zo vrij geweest om mijn collega's in de kwaliteitskring te attenderen op jouw weblog want ik vind dat heel veel mensen deze documenten zouden moeten lezen.
    Jij bent de beste therapeut voor jezelf.
    Ik vind ook je Ijsland avonturen leuk om te lezen, maar ben natuurlijk het meest geboeid door je stotterverhaal.
    Ik hoop niet dat het verhaal ophoudt als je weer thuis komt.
    Geniet van je laatste weken in Ijsland.
    Ik luister naar de cd van Bruce Springsteen met daarop de in mijn oren mooiste versie van We shall overcome,
    (is natuurlijk geen muziek van jouw generatie , mogelijk ken je het helemaal niet,) maar het past voor mij wonderwel bij jouw verhaal. Mijn zondag is goed begonnen.
    You shall overcome.

    Gerda


  • 11 November 2007 - 10:20

    Chris:

    Hoi Gerda.

    Vorige week had ik inderdaad al twee reacties van Ingrid van der Meulen, die, na Google geraadpleegt te hebben, logopediste bleek te zijn (Ingrid: nog bedankt voor de reacties). Ik denk inderdaad ook wel dat mijn verhalen voor logopedisten interessant kunnen zijn. Uit ervaring weet ik dat ik (qua stotteren in ieder geval) nooit echt eerlijk tegen mezelf en anderen geweest ben en dus ook niet tegenover logopedisten/stottertherapeuten. Dit is denk ik iets wat voor de meeste mensen die stotteren geldt. Logopedisten en stottertherapeuten zullen dan ook niet vaak de kans krijgen om te weten te komen hoe een mens die stottert zijn stotteren werkelijk ervaart. Mijn verhalen, die ik denk ik wel behoorlijk open en objectief mag noemen, kunnen wat dat betreft denk ik wel bruikbaar zijn.
    Mijn verhaal zal ook absoluut niet stoppen zo gauw ik weer voet op Nederlandse bodem zet...in zekere zin zal het verhaal dan pas gaan beginnen. Ondanks dat ik hier in IJsland hele grote sprongen vooruit heb gemaakt, heb ik hier gewoon niet heel veel kansen om confrontaties aan te gaan, omdat ik niet zo vaak van de boerderij afkom. In Nederland ben ik dan ook van plan om dagelijks situaties op te zoeken waar ik bang voor ben, bijvoorbeeld vlees kopen bij een slager in plaats van het uit het schap pakken bij de supermarkt. Ik heb ook echt zin om dergelijke confrontaties aan te gaan, omdat ik inzie dat mijn spreekangst nergens op slaat. Het is alleen nog een kwestie om die spreekangst uit mijn botte kop zien te halen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Chris

Mijn adres in IJsland: (Hjörtur Haraldsson t.a.v )Chris Luinge Viðigerði 601 Akureyri Iceland en speciaal voor m´n vader: N 65°32.663´ W018°08.112´

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 140
Totaal aantal bezoekers 110829

Voorgaande reizen:

24 Mei 2007 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: