Svid - Reisverslag uit Akureyri, IJsland van Chris Luinge - WaarBenJij.nu Svid - Reisverslag uit Akureyri, IJsland van Chris Luinge - WaarBenJij.nu

Svid

Door: Chris

Blijf op de hoogte en volg Chris

18 November 2007 | IJsland, Akureyri

Nadat de koppen zijn verzameld en afgespoeld, worden ze met de gasbrander van alle wol en haar ontdaan. Vervolgens worden de koppen door de lengte gesneden en wordt elke helft nog eens gehalveerd. De vier kwarten worden van de hersenen ontdaan en nog eens extra goed schoongemaakt, zodat er geen etensresten en dergelijke meer te ontdekken zijn. Tenslotte gooit men de koppen in de pan met kokend water en blijft het 2 uur lang ´s ochtends pruttelen. Het kan zowel warm als koud worden opgedient en de ogen en tong zijn een ware delicatesse.

Ik dacht dat de lamsbout was aangebrand, maar toen ik beter keek naar wat er op de schaal lag, kon ik een toegeknepen oog onderscheiden. Opeens zag ik ook overal rijen met tandjes. "Do you see what it is? " Ja, schapenkoppen! Of eigenlijk lamskoppen, maar dat is een detail. "You could have something else if you want." Nee, ik wil alles tenminste proberen. Ook de bizarre eetgewoontes horen bij mijn IJsland-ervaring. Terwijl ik het vlees van het bot ontdoe, maak Halli enkele geluiden die doen vermoeden dat het zeer smakelijk moet zijn. Het eerste stukje probeer ik zonder saus: het is niet vies, maar lekker is iets anders. Ik giet maar de nodige roux over het vlees zodat het misschien ietsje smaakvoller wordt. Ach, het valt alles mee. Wederom was het vooral het idee waar je je over moet zetten. Plotseling, als ik voor de vierde keer de vork maar m´n mond breng, kauw ik zowaar op een smaakvolle substantie. Ik kijk naar waar het stukje vandaan kom en merk dat ik het gedeelte waar ik meest voor vreesde, de tong, zit te kauwen. Dit smaakt echt prima! Toch ben ik blij als mijn bord leeg is. Svid, een stukje IJsland waar ik hopelijk niet weer mee te maken krijg.

  • 19 November 2007 - 07:12

    Margret:

    Ha Chris,

    Dus je hebt eindelijk schapekop gegeten? Dat was het enige in IJsland wat ik echt niet wou eten. Goed van je dat je het toch hebt geprobeerd! Ik weet niet of ik hetzelfde had gedaan! Haha.

    Liefs Margret

    P.S.Ik kijk erg uit naar je thuiskomst!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Chris

Mijn adres in IJsland: (Hjörtur Haraldsson t.a.v )Chris Luinge Viðigerði 601 Akureyri Iceland en speciaal voor m´n vader: N 65°32.663´ W018°08.112´

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 117
Totaal aantal bezoekers 110834

Voorgaande reizen:

24 Mei 2007 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: